kulturpool.se
LENNART HANSSON
På svenska In english | E-post | Skriv ut sidan

Innehåll: Fotokurs

Välkommen till Min ateljé och ljuset! Workshopen har under flera år rönt stor uppskattning bland svenska yrkesfotografer. Kursen bygger på tio års erfarenhet i samarbete med flera av Sveriges främsta art direktors - yrkesmän med extremt högt ställda krav på fotografen.
Denna kurs förutsätter att du har de grundläggande kunskaperna i handhavandet av storformatskameran. Vidare skall du, för att ha största utbyte av kursen, ha tillgång till elektronblixtaggregat, bouncer, spottlight, fiberljusaggregat, förstoringsoptik, närbildsoptimerad optik och oändlighetsoptimerad optik. Varje övningsuppgift kommer dessutom att kräva en viss investering i material typ färg, penslar, masonit, huvudvärkstabletter, plåster mm.

Se också www.fotografskolan.com där jag har en interaktiv skola.

MIN ATELJÉ OCH LJUSET
avhandlar följande områden och innehåller fotografiska övningsuppgifter i kombination med lättsam teori.

GRUNDEN

1. ATELJÉN. Vi tar en titt på hur ateljén skall vara utrustad för att minimera risken för färgstick samt grundljusets struktur.

2. FONDFÄRG. Vi lär oss bryta färg och om varför vi skall göra detta. Förfiltrera fondfärgen och balansera fondens gråskala i förhållande till motivet.

3. REFLEXSKÄRMAR. Med vad och hur du skall reflektera ditt ljus. Upplättning, dämpning, färgstick och åldranet av reflex och diffusmaterial.

4. MIN SYN PÅ LJUSET. En ytterst personlig betraktelse. Om lättmanövrerade bouncrar som ger möjlighet till finlir. Mjukt och hårt ljus. Spetsdagrar och ljuskaraktärer.

5. BLIXTLJUS PÅ MER ÄN ETT SÄTT. Vem har sagt att du måste bränna av allt ljus på en gång? Köp en bukett blommor åt din käresta så gör vi en övning på buketten innan du överlämnar den.

6. BLIXTENS BRINNTID. Har du funderat på varför vattendropparna i en blixtbild ofta ser ut att falla nerifrån marken uppmot himlen? Lär dig rätta till detta misstag. Och hur du gör om du vill avbilda något i närbild som vid fotograferingen har en fallhöjd på 130 cm i sekunden.

7. ELEKTRONBLIXTAGGREGATET. Genomgång av ett elektronblixtaggregats uppbyggnad och funktion. Inte så trist som det låter.

8. REFLEKTORER. Olika reflektorer ger olika karaktär och styrka. Behöver du ett starkare blixtaggregat - det räcker kanske med att byta reflektortyp.

9. OBJEKTIV. Det är viktigt att känna till skillnaderna mellan förstoringsoptik, närbildsoptimerad optik och oändlighetsoptimerad optik. Jag påstår inte att alla yrkesmän känner till skillnaden - men du kommer att göra det.


Del 2 av MIN ATELJÉ OCH LJUSET


avhandlar följande områden och innehåller fotografiska uppgifter i kombination med lättsam teori.

TEKNIKERNA

10. SVEPELEKTRONMIKROSKOPET. Säg aldrig nej till ett uppdrag. Ta i stället tillfället i akt att lära dig mer. Du behöver inte ha ett svepelektronmikroskop stående hemma i köket för att tillgodogöra dig denna övning. Du kommer att förstå vad du kan ha för nytta av instrumentet, hur det fungerar i teorin och kanske kan jag hjälpa dig vidare om tekniken fachinerar dig.

11. FOTOMIKROSKOPI. Jag har medvetet hoppat över tekniken fotomikroskopi. Halva hemligheten och merparten av jobbet ligger vid denna typ av fotografering på prepareringen av objektet. Du får altså inte lära dig något i denna kurs om fotomikroskopi. Om du så önskar sätter jag dig i kontakt med kunniga mikroskopister som kan hjälpa dig vidare.

12. FOTOMAKROGRAFI. Då var vi tillbaka igen på hemmaplan. Här behöver du ett förstoringsobjektiv som du vänder bak/fram. Vi håller oss i skalan fyra, fem gångers förstoring i övningsuppgifterna. Då har vi ett ordentligt tilltaget skärpedjup på en mm eller så. Här behöver du också ett fiberljusaggregat.

13. LJUSSPALTTEKNIK. Vi har accepterat de optiska lagar som talar om för oss att ju närmre motivet du går desstu kortare skärpedjup får du. I detta avsnitt berättar jag hur jag gör för att skapa ett oändligt skärpedjup i bilden, även om jag fotograferar motivet i tjugo gångers förstoring på filmen. Se ordet Ljusspaltteknik i Nationalencyklopedin och några bildexempel i samma uppslagsverk under ordet Frö.

14. NÄRBILDSOPTIMERAD FOTOGRAFI. Du bör inte fotografera i ateljén med en oändlighetsoptimerad optik. Jag skriver bör, för det är nog vad de flesta fotografer gör i alla fall. Därav kan du sluta dig till att det fungerar - men vi kan ju hålla fanan högt och ägna oss åt lite finlir. Samtidig lär jag dig hur du kan få saker och ting att sväva i luften genom en synvilla eller hur du får en brustablett att snällt stanna precis där du vill i vattenglaset med fina bubblor och klart vatten.

15. OÄNDLIGHETSOPTIMERAD FOTOGRAFI. Vi avlutar del två med en interiörfotografering. Vidvinkel, inga störtande linjer och så lite om färgtemperatur och balansering av blixtljus, glödljus av alla de sorter och dagsljus i samma bild.

Har du efter det här inte fått nog av mig på ett tag - kan jag lotsa dig in i en helt annan värld - att måla med ljus. För denna övning krävs mängder av tålamod och tillgång till Hosemaster Light Painting System.
Med vänlig hälsning

Lennart


som även har en Close-uputställning en Naturutställning samt
Skogsliv-utställning och Fototips