kulturpool.se
RÖSTKURS
  Skicka e-post Skriv ut sidan

«« Till första sidan

RÖST OCH RÖRELSE
med Marianne Engström

Att vara eller inte vara, Andningstekniken, Vad gör vi? Enkel Träningsform, Resultat, Kontakta Marianne

En mjuk styrketräning för kropp och röst.
Marianne arbetar med metoden projicering och riktning av rösten.
Arbetet är mycket fysiskt inriktat enligt principen: låt gravationen arbeta för Dig, inte Du för den.
En del övningar är inspirerade av olika tekniker
som används för att rehabilitera skadade dansare.

Att vara eller inte vara i sig själv Att vara är lika med avspändhet. Det man är kräver ingen ansträngning. Varje försök att synas vara skapar spänning. Den grundläggande tryggheten och självklarheten i den egna kroppen och dess förankring i det underlag som alltid finns till hands - rösten hämtas ur golvet.

Sättet att ge är ofta viktigare än vad man ger.
Sättet att berätta en historia är viktigare än vad man berättar
Avspänning, trygghet märks på kroppshållning, röst, rytm -
i allt man företar sig.
Många försöker leva på tre orosplan samtidigt:
Det förflutna, med sin grämelse.
Nuet, med sin stress.
Morgondagen, med sin ovisshet.
Liksom djuren har vi kvar den instinktiva reaktionen att vid fara, verklig eller inbillad, göra oss så små som möjligt - krypa ihop och dra samman våra muskler i spänning, som vargen gör.
Axlarna förs fram mot bröstet, huvudet och ryggen sänks, armarna och benen kroknar. Vi blir svag i knäna.
Då vargen blottar strupen gör han det i trygg förvissning att han inte blir biten, sk bithämning.
Människan har med viss rätt inte samma förvissning.
Till skillnad från människor slappnar vargen av direkt efter anspänningen. Han har sällan nackspärr!
Visst, vi andas ut - men sällan hela vägen ner i buken. Vi tjuvhåller omedvetet någonstans i mitten. Vi kan till och med fly in i en kroppslig sjukdom.
Kanske är vi rädda att bli attackerade en gång till och då ve och fasa är vi oskyddade, inte beredda.
Tandläkaren! Jag är spänd som en fiolsträng hela tiden ifall det skulle göra ont...

Andningstekniken, som Marianne lär ut, dämpar nervositet.
Man får en Självklar framtoning. Man är i sig Själv

- Får man blåsa såpbubbla på tjänstetid och samtidigt hävda att man gör nytta? undrar jag.
- JA! menar Marianne. Allt nyttigt är inte tråkigt.

Roligt är inte oseriöst
Hos Marianne Engström får du leka med bollar studsa iväg på en stjärtpromenad - blåsa såpbubblor, bland mycket annat. Vi har roligt och blir säkrare. Vem har tid och råd att vara osäker?

För att träna både buk och sätesmuskler och samtidigt få de ack så spända käkmusklerna att slappna av kanske hon leker Tigerjakt. Lek är inte bortkastad tid, om man tar leken på allvar.

  • Vi dansar Mariannes Rrrrr - balett
  • Spottar kärnor på P T K
  • Dricker te hos Moliere
  • Åker tåg längs ryggraden

Som avslutning får du reciterara den svenska nationalsången, dock bara med vokaler.

Citat från kursdeltagare;
Helhetsintryck av utbildningen
"Väldigt bra rakt igenom. Det här kunde man ägna mycket mer tid åt. En timme i veckan minst som påbyggnad".

Helhetsintryck av läraren
"Marianne är mycket skicklig och professionell i det hon gör. Hon har stor förmåga att lära ut sina till synes enkla verktyg. Hon är seriös i det hon gör och samtidigt oförutsägbar med en stor knippe humor".

- Skulle du rekommendera någon annan att gå utbildningen?

"Absolut. Det här skulle alla få göra med kontinuerliga uppföljningar"

Övrigt "Marianne har med all säkerhet gjort en stor skillnad i alla våra liv. Tänk att vi har en kropp också".

Ewa Wetterström Organisationsutvecklare Kommunalarbetarförbundet


Något om det hon lär oss

Vi måste lära oss att kroppen är ett mycket långsamt instrument. I dagar av ofattbart snabb teknik tycks vi ha svårt att acceptera vår mänskliga långsamhet Det tar inte lång tid med nya höghastighetsplanet att flyga till Australien... Det tar flera års tålmomodig träning att gå ner i spagat. Inga förkunskaper behövs - alla kan vara med.

Enkel träningsform.
Träna gruppimpuls - bra på en arbetsplats. Lyssnandet som träningsform - ofta hör vi inte vad motparten säger då vi är fullt upptagna med att fundera ut vad vi ska svara... Att våga lyssna utan att förbereda svaret är att vara oskyddad, sårbar. Lyssna inåt - utåt Koordinera andning - röst - rörelse

Resultat
Organisk röst/rörelse, en självklarhet i framträdande Uthållig röst Stor energitillförsel pga den maximala syresättningen av kroppen Hoptryckta kotor - för mycket stillasittande - rätas ut En placerad kropp ger harmoni

Exempel på en klass;
Marianne arbetar mycket med: Tyngden i kroppen / gravitationens påverkan balans i kroppen - hitta sin kroppshållning, buk- och flankmuskler i flera av momenten muskler och leder som blir smidigare av den koncentrerade andningstekniken. Hon börjar med koncentration på uppvärmning för hela kroppen och grundläggande andning, rösten börjar försiktigt komma med. Därefter arbetar Marianne med kombinationsövningar - röst och en rörelse och dessa syftar till att finna en stor säkerhet i uppträdandet Samarbete mellan människor - snabbt fungera i grupp Träna sig att ta in rummet, sina medmänniskor och objekten Stretch övningar: Mjuk styrketräning för kropp och röst Fritt valt arbete - en lek gärna inspirerad av Teatersport, frågor till Marianne, särskilda önskemål från kursdeltagare etc Därefter slutar hon med avslappning och dagens tips.

Marianne arbetar timvis eller sätter ihop hela dagsprogram som seminarier/kurser, och hon bokas via www.kulturpool.se Maila läraren: marianne.engstrom@kulturpool.se så blir du kontaktad.


Marianne går igenom:
Röst-övningar
Andningsteknik
Balansövningar
Buk och flank-muskler

Begär offert !